Głównym celem dwóch ankietyzacji w ramach badania opinii mieszkańców Małopolski, przeprowadzonych na przełomie maja i czerwca oraz sierpnia i września 2023 roku było pozyskanie informacji o postrzeganiu reklam w przestrzeni publicznej oraz znajomości usług ekonomii społecznej.
Postrzeganie reklam w przestrzeni publicznej – wybrane wnioski
58% badanych Małopolan wskazało, że reklamy umieszczane w przestrzeni publicznej wpływają negatywnie na odbiór krajobrazu i jego walory estetyczne. Mieszkańcy Krakowa częściej niż pozostali respondenci wskazywali na negatywny wpływ reklam umieszczanych w przestrzeni publicznej na walory estetyczne krajobrazu – 69%.
Małopolanie zapytani o to, co nie podoba im się w reklamach umieszczanych na terenie gminy, najczęściej wskazywali na niedopasowanie do architektury budynku, otoczenia - 65% oraz rozpraszanie uwagi (wzdłuż dróg, skrzyżowań) – 63%.
Aż 9 na 10 ankietowanych jest zdania, że reklamy cyfrowe powinny podlegać ograniczeniom od strony natężenia światła, formatu i koloru (ponad 60% w sposób zdecydowany).
86% respondentów wskazało, że ewentualne opłaty za reklamy powinny zasilić gminny budżet przeznaczony na poprawę jakości/estetyki przestrzeni publicznej (np. zieleń, tereny rekreacyjne).
Niemal 7 na 10 ankietowanych wskazało, że zbyt duża ilość reklam źle wpływa na estetykę jego gminy, jednocześnie ze stwierdzeniem, że „na terenie mojej gminy jest dużo reklam” zgodziła się dokładnie połowa ankietowanych.
![](https://obserwatorium.malopolska.pl/images/badania/bilboard.jpg)
Znajomość usług ekonomii społecznej
Niemal 60% badanych Małopolan spotkało się z pojęciem „ekonomia społeczna”. W porównaniu do średniej, najrzadziej z tym terminem zetknęli się respondenci z najmłodszej grupy wiekowej (18–24 lata) – 53%, oraz mieszkańcy podregionu nowotarskiego – 55%.
Małopolanie deklarujący styczność z pojęciem „ekonomia społeczna” najczęściej kojarzą ją z przedsiębiorczością (40%) oraz z rozwojem lokalnym (36%).
Ponad połowa Małopolan mających styczność z terminem „ekonomia społeczna” nigdy nie spotkała się z ofertą przedsiębiorstw społecznych. Najwięcej respondentów trafiło na ofertę w mediach (Internet, TV, prasa, itp.) – 28%, a co dziesiąty zetknął się z nią na reklamie, billboardzie czy ulotkach.
Tylko niespełna 4% ankietowanych kojarzących ekonomię społeczną zetknęło się z ofertą przedsiębiorstw społecznych ze strony internetowej www.sklep.es.malopolska.pl prowadzonej przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.
Jeszcze większa grupa respondentów kojarzących termin „ekonomia społeczna” nigdy nie dokonywała zakupu produktów/usług dostarczanych przez tzw. przedsiębiorstwa społeczne (63%).