Raport zawiera wyniki badania poświęconego marce Małopolska, którego celem było dokonanie diagnozy wizerunku marki Małopolska, w odniesieniu do realizowanych przez województwo małopolskie działań, a także wskazanie kierunków rozwoju marki regionu i podnoszenia świadomości społeczności regionalnych w tym zakresie.
Opracowanie zawiera analizę wizerunku marki Małopolska w ujęciu turystycznym, gospodarczym i społecznym. W analizie wnioski zostały sformułowane na podstawie danych zastanych oraz pozyskanych z badań ilościowych i jakościowych wśród grup odbiorców marki Małopolska.
Na wizerunek Małopolski wpływają:
- działania i decyzje władz regionu mające na celu komunikowanie tożsamości odbiorcom (w tym działania marketingowe, wydarzenia promocyjne);
- wszystkie działania i cechy regionu nieujęte w tożsamości marki (a więc też cechy negatywne), które mają wpływ na odbiór marki;
- sposób, w jaki Małopolska pojawia się w mediach;
- doświadczenia użytkowników marki, a także cechy osobowe użytkowników;
- działania w otoczeniu regionu, a więc wszystko to, co dzieje się poza regionem i ma wpływ na odbiór marki (np. działania regionów konkurencyjnych, sytuacja polityczna w kraju).
Jak postrzegana jest Małopolska?
- Marka Małopolska budzi przede wszystkim pozytywne skojarzenia zarówno na poziomie emocjonalnym, jak i funkcjonalnym. We wszystkich trzech aspektach marki: turystycznym, gospodarczym oraz związanym z jakością życia, negatywne elementy występują rzadko i nie dominują w ogólnym odbiorze marki.
- Największym problemem wizerunkowym regionu jest smog: we wszystkich grupach jest jednym z pierwszych spontanicznych skojarzeń z marką. Szczególnie negatywnie wypowiadają się w tym kontekście mieszkańcy: zanieczyszczenie powietrza w dużym stopniu wpływa na ich doświadczenia z regionem.
- Obraz marki nie jest odbierany jako całość, lecz postrzegany w kontekście terytorialnych submarek: Krakowa i Tatr.
- Marka Małopolska jest liderem pod względem atrakcyjności turystycznej. Wszystkim grupom docelowym kojarzy się głównie z walorami krajobrazowymi oraz spędzaniem czasu wolnego. Nie tylko w grupie turystów, ale także w grupie inwestorów i mieszkańców regionu, aspekt ten dominuje w doświadczeniach, w korzyściach, a także wizerunku Małopolski.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami:
raport cząstkowy
streszczenie w języku angielskim